Okategoriserade

Kolhydrat

Ett av våra viktigaste näringsämne är kolhydrat. Det finns i allt från potatis till bröd. Kolhydrater fungerar som kroppens bränsle och det är det som gör att vi orkar röra på oss överhuvud taget. Det är bra att äta efter man har tränat för att fylla på kroppens energidepå och bygga muskler men då behöver man också protein som finns i kött, fisk, kyckling, ägg och bönor bland annat. Det är många personer idag som använder sig av GI -dieten. Det är en diet som går ut på att man väljer bort så mycket kolhydrater som möjligt och på så sätt minskar man i vikt. På senare tid har det också blivit extremt populär med LCHF, som står för low carb high fat. Alltså lite kolhydrater och mycket fett. LCHF -dieten är något kontroversiell då forskning visar på att ett ökat fettintag kan leda till hjärtsjukdomar. Jag personligen tror inte på olika diets, jag tror på att äta med sunt förnuft kombinerat med en regelbunden motion och träning. Själv springer jag 5-7km varannan dag. Det räcker för att hålla mig i form och må bra. Träning hjälper inte bara för att man ska vara smal och inte gå upp i vikt, det gör också att kroppen orkar mer. När du tränar så stiger pulsen och ditt hjärta får arbeta. Hjärtat är en muskel som tränas upp när man motionerar eller får upp pulsen. Har man ett vältränat hjärta så pumpar det ut mera blod per slag och det gör att det inte krävs lika mycket energi.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>